maandag 10 januari 2011
De eerste indruk telt
De bankier, accountant of advocaat die in Nederland carrière wil maken moet zich houden aan een paar strikte kledingvoorschriften. Ongeschreven maar sociaal afgedwongen. Buitenlanders, met als toppunt het Zwitsres UBS, zijn veel strenger.
Wie met klanten werkt , weet dat het goed voor de verkoop is om er netjes uit te zien. De eerste indruk telt. Daarom mag een onderbroek niet boven de broek uitsteken; de bustehouder moet uit het zicht zijn en de zonnebril van het hoofd; mannen moeten sokken dragen die lang genoeg zijn om de behaarde benen te bedekken en witte sportsokken zijn buiten het sportterrein taboe.
Lak hebben aan dit soort etiquette kan tot onherstelbare situaties leiden. Zo gaat het verhaal dat de fusie tussen vliegtuigmaatschappijen KLM en Alitalia is stukgelopen omdat topman Leo van Wijk met te korte sokken aan de onderhandelingstafel zat. Het zal niet de enige reden voor het mislukken zijn geweest, maar bekend is dat Italianen zich daar wel aan storen. Ook Dirk Scheringa werd door de bankenwereld in eerste instantie niet serieus genomen, omdat hij geitenwollen sokken droeg.
Juist bij een bank, accountants of advocatenkantoor gaan de kledingvoorschriften verder dan elders. Daar is het namelijk ook niet de bedoeling dat er bruine pakken worden gedragen of felgekleurde T-shirts. Schoenen met een gesp, een hip cowboymodel of een andere kleur dan zwart kunnen echt niet in de financiële wereld. Stropdassen moeten dagelijks worden vervangen, colberts moeten bij tropische temperaturen aanblijven en de rok van de vrouw mag niet te kort zijn, op de knie is ideaal.
In Nederland zijn dit ongeschreven regels waaraan werknemers aan de Zuidas zich houden.
Jonge bankiers of juristen die niet van de details op de hoogte zijn, worden in Nederland over het algemeen door de senior collega's aangesproken op het ski-jack dat ze over hun nette pak dragen of het haar dat te warrig is. Soms wordt een bezoek aan de kapper gesuggereerd, zo weten enkele ervaringsdeskundigen te vertellen.
Maar verder dan deze sociale druk, die overigens ook weer sterk per kantoor verschilt, gaat het niet.
Anders is dat in de Londense City, waar de kledingvoorschriften wel degelijk in het contract van de bankier staan. De Amerikanen daar zijn naar verluidt het minst streng, daarna volgen continentaal-Europeanen, en de Britten trekken hun neus op voor beide. Zwitserland spant de kroon, waar de bank onlangs, 'in lijn met de Zwitserse precisie', een 43 pagina tellend kledingvoorschrift heeft opgesteld voor bankmedewerkers in de filialen. Het lijvig boekwerk, dat is uitgelekt via de Wall Street Journal, bevat tot in detail voorschriften en richtlijnen over de kleding, de hygiëne en persoonlijke verzorging. UBS geeft zijn medewerkers zefs tips over het wassen en de kwaliteit van het ondergoed, dat niet zichtbaar mag zijn.
Dat het gezicht is geschoren, de neus- en oorharen getrimd en de nagels schoon zijn, ligt voor de hand. Maar bij UBS wordt de man ook aangeraden elke vier weken naar de kapper te gaan. Verder moet hij voorzichtig omgaan met het verven van de haren, want dat bedekt de senioriteit. En het marineblauwe , grijze of zwarte pak moet op een grote hanger met ronde schouders worden opgehangen, anders vervormd het.
Ook voor de vrouwen is een lange lijst aan voorschriften opgesteld. Zo moet een vrouw het geverfde haar regelmatig bijkleuren, de teennagels knippen en vijlen om de panty bij het aantrekken niet te beschadigen. Verder moet de make-up beperkt zijn, een foundation mag bij een lichte kleur lipstick en mascara. Uit onderzoek is gebleken dat gedegen haarverzorging en een stijlvolle haarsnit de individuele populariteit verbetert.
Bovendien eist UBS van zijn bankmedewerkers dat de bril wordt afgezet zodra er met een klant wordt gesproken, opdat er oogcontact mogelijk is. Te kleine schoenen mogen niet gedragen worden, omdat daar de glimlach van vertekent. Knoflook en uien mogen niet worden gegeten en een rokerswalm is uit den boze. Trendy brillen mogen niet, net als opzichtige sieraden. Horloges worden juist wel aangeraden, dat geeft punctualiteit weer.
De USB-medewerker die zijn haar stiekem zes weken laat groeien, bruine schoenen en een slechte kwaliteit ondergoed draagt, wordt volgens de woordvoerder niet direct ontslagen. Hij benadrukt dat de code een proef is die alleen bij succes verder gevolgen krijgt. Succesvol is het als klanten bij binnenkomst direct zien dat ze bij UBS zijn, Zwitserse precisie.
Bij SheSuit zijn we gespecialiseerd in het perfect op maat maken van exclusieve pakken van hoogwaardige en duurzame stoffen. Voor iedere gelegendheid, voor iedere vrouw! www.SheSuit.com
(bron: Financieel Dagblad, tekst: Franka Rolvink)
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten